lördag 21 juli 2007

2005 Mitolo Shiraz Savitar

Jag var häromveckan ute efter att prova 2004 Mitolo Shiraz G.A.M. (245 kr, som Frankofilen drack här) men eftersom den var slutsåld på BS beställde jag istället storebror 2004 Mitolo Shiraz Savitar (299 kr) som tröstpris. På grund av Systembolagets enfaldiga nonchalans när det gäller årgångar fick jag 2005 Mitolo Shiraz Savitar; det är samma vin som 2004:an enligt SB:s logik. Mutter.

Nåja, nu när jag har den i handen är det bara att öppna och dricka. Färgen är mörkblålila. En intensiv doft av mörka körsbär, marsipan, pepparkakor, nybakta bullar, palsternacka, köttbuljong, mörk choklad (körsbärspraliner!); en ganska typisk doft av ung Shiraz ur den högre australiska skolan alltså. Smaken är mycket fyllig, inte alltför sträv men ganska alkoholstark; det här smakar nästan som ett ungt årgångsportvin. Smaken är inte så lång som jag väntat mig. Vinet är ännu mycket ungt, för ungt. Smakerna har inte alls hunnit smälta ihop och för att det här vinet ska nå upp till sitt rykte lär det behöva många år till i källaren. Något av en besvikelse, men jag kanske har för höga förväntningar på ung australisk Shiraz efter att ha nyligen ha druckit 2005 Amon-Ra?

Både 2005 G.A.M. och 2005 Savitar släpps i ordinarie sortimentet den 1 augusti.

Inga kommentarer: